BIG nummer vermelden op website en in e-mail niet meer verplicht
Sinds januari 2021 waren BIG-geregistreerde zorgverleners verplicht om hun BIG nummer verplicht te vermelden op een website en in e-mails. Het ministerie van VWS heeft in februari 2023 besloten dat deze verplichting niet meer nodig is. Het verplicht vermelden van BIG nummers weegt niet op tegen het nut, de noodzaak en proportionaliteit van de maatregel, zo stel het ministerie vast.
Sinds 2019 stond vermelding van BIG nummer ter discussie
In 2019 wilde het ministerie van VWS de transparantie en bekendheid rondom de BIG registratie vergroten. Zij kondigde een aantal maatregelen af die zorgprofessionals ertoe dwongen om hun BIG nummer te vermelden op onder meer website en e-mail. Met nog minder dan twee maanden te gaan, kwamen een aantal koepels van zorgprofessionals in opstand. Vervolgens kwam het ministerie van VWS met een afzwakking van de eisen en gingen de maatregelen in aangepaste vorm toch door. De nieuwe voorschriften zouden per 1 januari 2021 van kracht worden, maar de coronacrisis gooide roet in het eten. Als gevolg van de coronacrisis heeft de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd tot op de dag van vandaag nooit gehandhaafd op de verplichte vermelding van het BIG nummer.
Wanneer ben je verplicht om jouw BIG nummer wel kenbaar te maken?
Het is aan een belanghebbende zelf om actief naar jouw BIG nummer te vragen. Je bent op dat moment verplicht je BIG nummer kenbaar te maken. Je kunt jezelf opzoeken in het BIG-register en de unieke link die dat oplevert kopiëren en delen. Jouw eigen profiel opzoeken geldt overigens ook voor het Zorgaanbiedersportaal, waar je eveneens jezelf op kunt zoeken en de unieke link delen. Op die wijze werk je op een transparante wijze en laat je zien dat je formeel geregistreerd staat als zorgverlener en zorgaanbieder.